Ervaringen

Deelnemers aan het woord!

Wat vond je van de Alpha-cursus?

“Ik weet nu dat God mij steunt en alles is voor mij.”

"Toen ik 11 jaar geleden aankwam in Nederland ging ik naar de Katholieke kerk. Na mijn scheiding was ik erg verdrietig maar mijn twee kinderen waren mijn motief om positief te kijken naar de toekomst. Ik zocht een gemeente en kwam in de Parousia gemeente en daar kwam ik in aanraking met de Alpha cursus. Ik besloot samen met mijn vriendin Paula deze cursus te volgen want ik was erg nieuwsgierig en wilde God beter leren kennen. Een dag in de week deelden we de warme maaltijd en luisterden we naar een specifiek thema. Daarna was er de gelegenheid om met elkaar in discussie te gaan en je ervaringen en mening te delen. Na een intensief Alpha-weekend was ik zo blij dat ik besloten heb dat ik gedoopt wilde worden. Ik heb veel voordeel van deze cursus in mijn leven en weet nu dat God mij steunt en alles is voor mij. Daarom hoop ik voor jullie dat als je deze cursus gaat volgen dat dit ook in jullie leven een hele verandering zal geven net zoals dit bij mij is gebeurd." Leonora

“Voor mij was de Alpha cursus ‘de opstap’.”

"Toen ik werd gevraagd of ik aan de Alpha cursus wilde meedoen, kwam de vraag bij mij op van “ Waarom wel een Alpha cursus doen?” Ik bedoel: Ik was voor mijn gevoel al christen. Ik las de Bijbel en was zelfs al gedoopt en Alpha was toch meer voor beginners?! Maar nu ik deze cursus achter de rug heb, kun je als je dit leest en deze cursus nog in overweging heb, je liever jezelf de vraag stellen:“waarom niet een alpha cursus doen?” Net als velen, durfde ik ook niet om in een zondagsdienst gewoon binnen te stappen (vooral als het niet druk bezocht is en ik mezelf niet in de menigte achterin kon laten verdwijnen) laat staan om een getuigenis te kunnen geven of hardop te durven te bidden in gemeenschap. Voor mij was de Alpha cursus “de opstap ” waar je in een gemoedelijke sfeer kunt leren en groeien. Waar je jezelf kunt zijn, waar je leuke opwekkingsliederen kan meezingen, waar je met een leuke groep mensen van verschillende achtergronden je gedurende ongeveer 10 weken, wekelijks uitgebreid en verrast mag gaan uit eten uit de meest verschillende keukens. Kortom alle ingrediënten als redenen genoeg om deze cursus toch wel te doen!!" Henk

“Het is voor mij best moeilijk om de ervaringen en gevoelens onder woorden te brengen.”

"Spontaan zei ik: ja, om wat te schrijven over de Alpha-cursus als één van de deelnemers. Maar het is voor mij best moeilijk om de ervaringen en gevoelens onder woorden te brengen. Wat geweldig was, is het vertrouwen wat al héél snel er was onder ons, alsof we elkaar al héél lang kenden…, dan ga je ‘open’. Prachtig, heerlijk, fijn, en dat is het moeilijke nou, er zijn géén woorden voor als je de ‘liefde’ even ervaart, even je hart open is en dat samen deelt. Het weekend: het was zo knap van de spreker om met de eenvoud en het gemak zoveel groots over de Heilige Geest, door de hele Bijbel heen, over te brengen op de cursisten. Zo ook het Alpha-team, fantastisch hoe hun inzet en overdracht is en hoe de groep geleid wordt. Ook dank voor degene die haar huis zo gastvrij aanbiedt voor de Alpha-cursus, en al de mensen die zo héérlijk voor ons kookten en vervoer regelden. Door wat ik tijdens de Alpha cursus heb geleerd sta ik nu met meer dankbaarheid stil bij het deelnemen aan de gemeenschap. Als ik ’s zondags de kerkdienst bijwoon en dan diep geroerd raak door de preek of een psalm die we zingen dan voel ik dankbaarheid dat we zo het geloof en die ene Heilige Geest ervaren met zóveel broers en zussen." Maria

nodig iemand uit

 

 

 

 

 

 

 

meld je aan

“Het is mij duidelijk geworden in deze cursus dat God een God van liefde is.”

"Allereerst heeft het lezen van het boek "Engelen in mijn haar" van Lorna Byrne mij weer in contact gebracht met het geloof. Haar overtuiging dat er een God is en engelen heeft mij doen nadenken over mijn eigen relatie met God. Ik kan je vertellen dat die niet geweldig groot was. Een familielid maakte mij opmerkzaam op de alpha cursus aangezien zij die zelf ook geeft met een aantal geloofsgenoten in haar eigen woonplaats. Zij raadde mij aan om zo'n cursus te volgen om te ontdekken wat het geloof nu voor mij betekent, zeker omdat de cursus erg laagdrempelig is en zonder enige verplichting wordt gegeven. Dus niet gebonden aan een kerk zijn maar gewoon vrijblijvend kennismaken met de bijbel en het christelijk geloof. Dus ging ik op zoek naar een contactpunt in Almere waar een alpha cursus wordt gegeven. Zodoende ben ik bij de Alpha-cursus van deze gemeente terecht gekomen en mijn intentie was om meer te weten te komen over het geloof heden ten dage en het lezen van de bijbel, hoe doe je dat? Ik ging toch met de nodige scepsis naar de eerste bijeenkomst met vragen als: zullen zij mijn zieltje niet willen winnen voor hun kerk, of misschien klikt het wel niet met de mensen die aanwezig zijn. Ook het samen eten en dan praten over geloof daar kon ik mij niet zoveel bij voorstellen omdat het toch allemaal onbekenden voor mij waren. Maar ik werd allerhartelijkst ontvangen en er was duidelijk oprecht interesse voor mij als persoon. Ik had snel het gevoel dat ik wel contact had met diverse mensen en kon mijn plek in de groep wel vinden. In het begin was ik nog wel wat gereserveerd want ik kan slecht tegen hokjesgedrag en ik was zeker niet op zoek om mij bij een kerk aan te sluiten. Het samen eten en dan zingen geeft een ontspannen begin van de avond en is een mooie aanleiding (door de liederen die we zongen) om met je gedachten echt even helemaal bezig te zijn met het onderwerp. Het boekje van de Alpha-cursus wat wij de eerste avond kregen en de gesprekken die er zijn gevoerd over het leven, lijden en wederopstanding van Jezus Christus gedurende de daarop volgende avonden heeft mij duidelijk gemaakt dat men mij alleen maar meer wilde vertellen wat een geweldig iemand Jezus is geweest en dat hij je kan helpen en begeleiden op je weg in deze wereld. Ook is hij voor mij aan het kruis gestorven om zo mijn zonden weg te nemen en ik mag bij hem horen en een van zijn kinderen zijn. Emotioneel gebeurt er ook het nodige met jou want je bent in het begin zeker erg kritisch en kun je nog niet alles bevatten van de grote liefde die de Heer voor jou heeft. Daarom heb ik op een gegeven moment gevraagd om voor mij te bidden tijdens de cursus zodat nu mijn lijntje met de Heer er weer is en daar ben ik zeer dankbaar voor. Het is mij duidelijk geworden in deze cursus dat God een God van liefde is, die alleen maar het beste met je voor heeft. Jij alleen kunt bepalen welke weg je wilt gaan maar als je kiest voor God zal hij er altijd voor je zijn. Wat de cursus mij ook heeft gebracht, is mijn interesse in de bijbel en de houvast die je eraan kunt hebben als je het moeilijk hebt of iets te vragen. Maar ook dat je jouw blijdschap en dankbaarheid bij de Heer kunt brengen. Ik weet dat ik pas weer op weg ben met de Heer maar met Hem zal ik mijn weg vanaf nu gaan en zien wat hij op mijn pad brengt. Het aansluiten bij een gemeente is nu nog een stap te ver maar de toekomst zal het verder wel uitwijzen. Het is erg fijn om te ervaren dat er mensen zijn die jou weer op weg willen helpen met jouw vragen over geloof en de Heer. Ik ben de alpha begeleiders groep dan ook dankbaar dat zij steeds opnieuw weer de cursus geven en dat zij ook steeds het hoofd blijven bieden aan de vele niet altijd prettige en moeilijke vragen die de deelnemers aan hun stellen. Maar met hun liefde voor de Heer en hun geloof is het denk ik een dankbare taak om te vervullen. Nogmaals alle begeleiders van mijn alpha cursus bedankt voor deze tijd samen met jullie." (Deelneemster najaar 2010)